4 januari 2012

Zephyr

Jag älskar grekisk mytologi. Det är inte så att jag är fanatisk och läst allt som går att finna men jag läser om det jag tycker är intressant och jag lägger gärna myter på minnet. Jag har också de gudar jag tycker bättre och sämre om. En del tycker jag bara har vackra namn, andra tycker jag har en sån intressant historia. Min absoluta favorit är Zephyr, västvinden i den grekiska mytologin och som man kan läsa om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Zephyrus#Zephyrus
Han sägs vara den mildaste av alla vindar och det skulle jag vilja hålla med om. Myterna om Zephyr är många och han tycks ha gjort och varit med om en del. Det sägs att han hade flera fruar (och i grekisk mytologi verkade det inte vara något speciellt med att gifta sig och skaffa barn med sina egna systrar... inavel var det gott om). Det sägs att han var man till sin syster Iris, gudinnan av regnbågar men också att han kidnappade en annan syster, gudinnan Chloris, och tillsammans med henne fick han sonen Carpus. Inte nog med det så fick han också med en annan älskare (ännu en syster vid namn Celaeno) två söner; Balius och Xanthus, Achilles hästar (Hur han kunde bli pappa till två hästar har jag ingen aning om, men i myten om Anemoi var han och hans tre bröder hästar till stormguden Aeolus).
Han sägs också ha hjälpt Cupid att transportera Psyche till sin grotta, en god gärning. 
Men den myt som lever vidare som starkast med Zephyr är den om Hyacinth. Hyacinth var en spartansk prins, mycket atletisk och snygg. Zephyr blev kär i denna man och började uppvakta honom, men även Apollo blev kär i denne prins. De två slogs om prinsens kärlek, men Hyacinth valde Apollo över Zephyr vilket drev västvinden till avundsjuka. Senare fick han syn på de två kasta diskus och då skickade han en vindpust mot diskusen som träffade Hyacinth i huvudet och orsakade dennes död. Apollo skapade då hyacintblomman av den fallne prinsens blod.

Han kanske inte låter så snäll där i slutet, men jag tycker ändå om honom.
Det var myten om Zephyr i korta drag.

2 kommentarer:

  1. I mytologin är ingenting omöjligt x'D Jämför till exempel med Loke ur den nordiska mytologin och hur han förvandlade sig till ett sto och sedan födde ett föl (Sleipner). Mer mytologi i verkligheten tack!

    SvaraRadera
  2. Nej det är klart xD
    Jag är inte så inne i nordisk mytologi, men funderar på om jag inte ska läsa in mig på det lite. Intressant att man blir sto och föder... xD

    SvaraRadera